Петър Станимиров – интервю

Каквото и да каже човек за Петър Станимиров – все е малко. Един от дойаените на “Дъга” с комиксите “Крепостта на безсмъртните”, “Янтар”, “Островът на съкровищата”, “Бубачко” и други. Световно признат илюстратор на Стивън Кинг, чиито корици, обединени в луксозен албум, са изпълвали много читатели с тревожно вълнение. Именит издател на книги-игри в зенита на тяхната популярност през деветдесетте. Спомогнал за развитието на българската гейм индустрия с 10 годишната си дейност като арт директор в Haemimont Games. В последните няколко години Пепи е илюстровал безброй книги, сред които се отличава стилната поредица “Върхове” на издателство “Изток-Запад”, за която той прави портрети на едни от най-значимите имена в световната литература. Активен радетел за възраждане на българската комикс култура, създател и председател на новосформираната секция “Комикс” към “Съюза на българските художници”, организатор на множество национални и международни изложби. Имал съм радостта както да бъда негов сценарист, така и да печелим престижни награди заедно. Пепи е художник и на страхотната корица към моята бъдеща книга, която ще видите съвсем скоро.

Без повече предисловия и специално за всички любители на художественото изкуство, пред вас е Петър Станимиров…

Petar_Stan_by_Svoboda_Tzekova

Снимка – Свобода Цекова

1. Кой е проектът, с който най-много се гордееш досега в творческата си кариера?

Ако семейството може да се нарече проект, а децата и внуците творчество, значи се гордея с него. Иначе, като художник, създаването на някои неща ми е носило радост и удоволствие – няколко корици на Стивън Кинг, след това доста от книгите на поредица “Върхове” на издателство “Изток-Запад”, илюстрациите към “Пръстенът на нибелунга” на издателство “Кибеа”, изложбите и албумите “Над дъгата”, разбира се.

2. Какво ще ни споделиш за комикса, с който се представяш в Над Дъгата 2? Можем ли да очакваме продължение?

Тази история, създадена от Марин Трошанов и Евгени Пройков, ме върна към комиксите. Тя е написана специално за мен и покрива всичките ми изисквания към комиксовите сценарии. Ако зависеше от мен бих рисувал дълго време само “Дамга”, но тук е България… Аз очаквам продължение, значи и вие.

3. Какво е мнението ти относно разликата между дигиталния и традиционния метод за рисуване на комикси?

Според мен разлика няма, просто с компютър е по-бързо и по-чисто. Художникът може да рисува и с клечка, важен е крайния резултат. Много хора не могат да разберат, че компютърът е просто инструмент.

4. Какво най-много обичате да рисувате (природа, архитектура, фантастични същества, голи жени…) и защо?

Ха, ха! Най-много обичам да рисувам природни фантастични голи женски същества! Защото така!

Pet - 01

5. Какво не обичаш да рисуваш и защо?

Не обичам да рисувам кръгчета, защото понякога ги изкривявам. Изобщо избягвам да рисувам неща, които не обичам да рисувам. Не обичам да рисувам глупости по поръчка, но професионализмът понякога ни поднася кофти изненади.

6. Когато седнеш да рисуваш, до каква степен имаш изградена представа за крайния вид на творбата си? Минаваш ли през много варианти на една и съща рисунка, преди да стигнеш до задоволителен резултат?

Обикновено имам ясно изградена визия за това какво точно искам да нарисувам защото работата ми е свързана със срокове и нямам време да правя варианти. В процеса на работа някои неща се променят, но нали затова работата ни се нарича творчество. Затова и уважавам работата с компютър, защото никоя идея не се губи, всяка рисунка може да се прекадрира или да се промени цветово. Преди няколко години преработих изцяло дигитално почти всички свои корици на Стивън Кинг и съм доволен от резултата. За мен е важно да съм в крак с времето, в което живея.

Pet - 03

7. Какво е мнението ти за западния метод на рисуване на комикси, където един човек рисува с моливите, втори се занимава с туширането, а трети с цветовете?

Това е единственият правилен начин на работа в индустрия с периодични издания. За България, естествено, това не важи. Аз лично не съм привърженик на този начин на работа и уважавам авторските албуми, които се работят по-бавно, но са неповторими.

8. Откъде започваш да рисуваш комикс? От първия панел на първата страница? Някъде по средата?

Първо разпределям панелите на страниците и правя балоните с текстовете. Задължително рисувам завършени и с цвят първите 2 страници, след това правя най-сложните и оставям за накрая най-лесните.  Всяка отделна страница завършвам напълно и след това минавам на следващата.

9. По какъв проект работиш в момента и ще споделиш ли нещо за него?

Имам дългосрочни договори за илюстрации с издателствата “Изток-Запад” и “Кибеа”, поради което работя изключително и само за тях. Ако успея да си открадна малко време пътувам или правя по някоя картинка за приятел. След 2-3 години очаквайте голям фентъзи комикс, заглавието му обаче ще запазя в тайна.

10. Има ли нещо, което винаги си искал, но все още не си имал възможността да сътвориш?

Искам да изпълня авторски коцерт за пиано и симфоничен оркестър, но първо трябва да понауча нотите, щото имам проблем с диезите и бемолите, после на пиано лесно ще се науча да свиря.

Pet - 02

11. Има ли бъдеще за българския комикс?

Да! Познавам толкова много млади хора, които обичат и рисуват комикси. Вярвам в тях!

12. Какво ще пожелаеш на читателите на блога?

НАД ДЪГАТА 2 е важна крачка напред за българския комикс и притежавайки го, вие инвестирате в бъдещето!

Pet - 04