Сотир Гелев – интервю

Сотир Гелев е доста специален за мен не само с това, че съм преживял челен сблъсък със суровата му редакторска политика и по време на един творчески диспут опустошихме бутилка уиски в студиото му, а и с факта, че освен изключителен художник, той е още даровит писател и поет. За мнозинството от българската публика първият досег с творчеството на Толкин минава през комиксите за “Билбо Бегинс” и “Господарят на пръстените”, които Сотир рисува в списание “Дъга”. Интерпретацията на някои от персонажите се отличава от първоизточника, но това не я прави по-малко интересна и запомняща се.

На няколко пъти през деветдесетте Сотир безуспешно опитва да възроди интереса към българския комикс, но моментът още не е назрял. Той се насочва към телевизията и заедно с по-малкия си брат Пенко реализира пълнометражния филм “Магьосници” (1999 г.) и телевизионния сериал за деца “Приказки за физиката и астрономията” (2001 – 2007 г.), от който са заснети цели 250 епизода. През 2009 година Сотир се отдава на едно старо свое увлечение – анимацията. Той продуцира и режисира наградените филмчета “Дорога”, “Керата”, “Орбис” и др.

В проекта “Над Дъгата” Сотир участва с няколко авторски комикси и сценарии, чиито сюжети блуждаят между реалистичното и фантастичното, създавайки неповторимо изживяване и разпалвайки апетита за още от този талантлив и мултифункционален български творец.

Sot

Снимка – Свобода Цекова

1. Кой е проектът, с който най-много се гордееш досега в творческата си кариера?

Когато завърша нещо, изпитвам приятно чувство около 15 минути. След това мисля с какво да се захвана. Забравям да се гордея.

2. Какво ще ни споделиш за комикса, с който се представяш в Над Дъгата 2? Можем ли да очакваме продължение?

Опитах се да направя комикс, в който текстът да е водещ, а рисунката да е подчинена, силно стилизирана и донякъде декоративна. Техниката наподобява кредов картон с остри щрихи. Разказът върви в първо лице, което помага на главния герой да излага директно мислите си. Точно този комикс едва ли ще има продължение, но имам идеи за още няколко други.

3. Какво е мнението ти относно разликата между дигиталния и традиционния метод за рисуване на комикси?

И двата метода си имат своите предимства и недостатъци. За мен дигиталният е по-уморителен, защото работя на много високи резолюции и всяка страница на практика е по-голяма от 1 квадратен метър. Физическото усилие да се запълни такава площ е голямо. Но пък този метод предоставя много възможности за корекции и работа в цвят. Традиционният метод пък е по-обозрим и директен. Богатството на материалите и фактурите на хартията не са за пренебрегване. По този начин аз например рисувам по-изящно и свободно (или поне така ми се струва).

4. Какво най-много обичаш да рисуваш и защо?

Най си падам по сюжетите с елементи на фентъзи, без значение от предметите и персонажите, въпреки че в последните ми комикси няма нищо такова. Когато един художник се е научил да разбира пространството, е все едно какво изобразява – дали е гърне или дракон.

Sot - 01

5. Какво не обичаш да рисуваш и защо?

Дразня се, когато си поставя задача и я изпълня, а после осъзная, че съм я направил излишно сложна.

6. Когато седнеш да рисуваш, до каква степен имаш изградена представа за крайния вид на творбата си? Минаваш ли през много варианти на една и съща рисунка, преди да стигнеш до задоволителен резултат?

Предварително изграждам всичко в ума си и едва след това сядам да го изпълня. Това е изпитание на търпението ми, защото имам чувството, че си губя времето, но няма друг начин да покажа какво си представям, освен да го нарисувам.

7. Какво е мнението ти за западния метод на рисуване на комикси, където един човек рисува с моливите, втори се занимава с туширането, а трети с цветовете?

Това е правилен метод, когато е планирано за кратко време да се свърши много работа. Тогава художниците не са съвсем автори на крайния резултат, а човекът който е замислил цялата работа и е контролирал процеса. И това не е западен метод, а се прави от незапомнени времена. Как другояче би могъл да се направи стенописа на голяма църква в кратки срокове, например?

Sot - 02

8. Откъде започваш да рисуваш комикс? От първия панел на първата страница? Някъде по средата?

Започвам от началото и карам към края, не ми се е случвало да се връщам и да поправям. Каквото се получи, така си и остава.

9. По какъв проект работиш в момента и ще споделиш ли нещо за него?

Работя по няколко проекта за анимационни, игрални и документални филми. Това е свързано с продуцентството, което упражнявам последните двайсетина години. Тази година работим над голям документален филм за списание “Дъга”, който ще бъде завършен до месец ноември. Екипът е същият, с който направихме филма “Вълшебното огледало на Любен Зидаров”. Ще поканим всички на премиерата. А в момента пиша сценарий за анимационен филм по мотиви от новелата на Хайнрих Хайне “Флорентински нощи”. Ако до няколко дни не се получи както трябва, ще го зарежа.

Sot - 03

10. Има ли нещо, което винаги си искал, но все още не си имал възможността да сътвориш?

Моята практика показва, че за да се реализира нещо, обикновено зад това стоят поне десетина нереализирани проекта, като причините са най-различни, но една е основна – финансиране.

11. Има ли бъдеще за българския комикс?

Комиксът има бъдеще. Ще е добре и ако българските автори се набъркат в цялата тази работа.

12. Какво ще пожелаеш на читателите на блога?

Ще ми е любопитно да чуя отзивите за албума “Над Дъгата 2”. Може пък да ме накарат да се гордея с работата си върху него.

Sot - 04